27 november 2006

Hij Daar (Mathijs)

Ik heb heel lang gepiekerd waarover ik het zou moeten hebben vandaag en ik heb naar m'n reserve-columns gekeken, maar uiteindelijk ratelde m'n vingers zo gemakkelijk over mijn toetsenbord dat ik 'm toch maar plaats.

Gisteren keek ik in de krant, want jawel, de Telegraaf heeft ook een zondageditie. En op de achterkant (de kinderpagina) las ik "MATTHIJS IS HOT". Altijd leuk om te horen, maar het ging niet om mij (bovendien is mijn naam met één t). Nee, dit artikel ging over de getalenteerde jonge acteur Matthijs van de Sande-Bakhuijzen. Er stond in dat hij was aangenomen op de toneelschool in Maastricht en nu bezig was met de serie 'De Daltons, zeven jaar later'. Ik baalde van dit bericht. Ik zal uitleggen waarom: jarenlang wou ik desperaat bij Kinderen voor Kinderen. In de brugklas wou ik, na het kijken van afleveringen van De Daltons, Matthijs zíjn. Desnoods was het geen probleem om hem te vermoorden en daarna zelf Matthijs zijn rol over te nemen: we hadden immers dezelfde naam. En na het kijken van mijn favoriete series, America's/Holland's next top model, baalde ik ervan dat ik niet knap genoeg ben. Dat na het kijken van Idols ik mezelf zo uitputte met zingen dat de enige remedie strepsils eten totdat je ploft was. Als ik de televisie niet had, had ik geen idealen, bedacht ik me laatst. Natuurlijk wil ik m'n VWO halen, het liefst met goede cijfers. Maar kom op: wat heb je daar als jongen nou aan, terwijl er miljoenen gillende prepuberale meisjes tegen je deur kunnen gaan boenken, omdat je zo geweldig kan acteren. Niet dat dat ze wat scheelt, je komt met je kop op t.v en je bent al beroemd. Dit zette me aan het denken. Ik ben een keer door het beeld van Hart van Nederland gelopen, langs een interview. En ik ben welgeteld 2 seconden op t.v geweest. Mijn 2 seconden van onbekende faam, die ene jongen met z'n zwembroek die door het beeld liep. Zucht. Ik wacht al jaren op de fanclub: misschien moet ik toch maar eens iets nuttigers gaan doen.

PS: Vanavond is de finale van Big Brother (het gaat nog tussen de domme Sabrina, de relnicht Rik, de relnichtbroer Tijn en de irritante meningloze Jeroen), ook al zo'n "Kom met je kop op de buis en wordt beroemd"-programma. Ik houd ervan, ik smeek Hummie van de Tonnekreek om mij, als ik oud genoeg ben, erin te douwen. Ook al kijkt geen hond meer.
PS2: Het plaatje is mijn favoriete Holland's next top Model: Anna Marie.