30 november 2006

Vergane Glorie (Mathijs)


Sorry voor de absurd late post, maar ik zal uitleggen hoe dat komt. Vanmorgen en vanmiddag moest ik naar school en 's middags had ik een herkansing: geschiedenis en die was zwaar. Dus toen ik thuis ben gekomen heb ik America's Next Top Model (Cycle 6 voor de geïntresseerden) gekeken op Youtube en min of meer bij gekomen. Na 't eten kwamen 2 oppaskinderen en toen was het helemaal druk. Vervolgens ben ik gaan douchen en liet Jeroen mij weten dat hij nog een stukje van mij verwachtte. Gelukkig lag er nog iets klaar:


Vanmiddag zat ik op de fiets op de weg terug naar huis. Ik fietste met Miss Tessa, een van m'n allerbeste vriendinnen die al eens eerder genoemd is. We hadden het over Idols en over America's Next Top Model. Bij het eerste programma zijn er drie reeksen geweest. Met natuurlijk als glorieuze winnaars: Jamai, Boris en Raffaela. Maar je hoort er niets meer van! Hoewel, natuurlijk: Jamai heeft een tv-show op Jetix met Nicolette van Dam, Boris heeft een nieuwe cd en Raffaëla is bevallen van een dochter. Allemaal leuk en aardig, maar gewoon vergane glorie. Want hoeveel zou de nummer 5 van de eerste Idols nog verdienen? Wanneer is het modellencontract van Jayla van America's Next Top Model (cycle 5) beëindigd? Is het nog wel leuk om je 15 minutes of fame te hebben? Kijk maar naar de X-factor-losers Roef en Marian. Op een 'fanwebsite' kwamen er talloze ranzige bewerkte plaatjes voorbij, onder andere eentje met Roef en een hond in een pose waarin leek dat hij werd afgezogen door de hond. Roef was hier natuurlijk niet blij mee, ik moest er stiekem om grinniken. Maar Roef en Marian hebben het wel voor elkaar gekregen om een single op te nemen met volksdebiel Johan Vlemmix. En het zijn er maar weinig die dat kunnen zeggen. Maar dat kan ook liggen aan dat Johan Vlemmix een randdebiel is. Afijn. De mensen willen niet meer leven in de anonimiteit, ook al zeggen ze van wel. Je trekt niet voor niets zomaar iets uit je kast en trekt het aan. De meiden doen niet zomaar make-up op. Ze willen toch leuk voor de dag komen, ook al kennen ze hun vriendinnen al jaren: ook zonder make-up. Niet alleen op school, maar ook in het algemeen doet de mens zo hard zijn best om nét even een treetje hoger te staan dan bijvoorbeeld de buurman. Waarom denk je anders dat er zoveel buurtruzies zijn? Heus niet omdat de hond zo jankt of omdat ze luidruchtig zijn. De één is gewoon nét iets beter dan de ander. En ik ben gewoon nét even beter dan Roef, Marian, Boris, Jamai of Raffaela. Ik hoef tenminste geen cd/single/kind/tv-programma met Nicolette van Dam te produceren. Het enige wat ik hoef te doen is mezelf zijn. Ik heb geen 15 minutes of fame. Ik heb een leven vol fame. Maar wel op m'n eigen manier.