29 november 2006

KERST IS WEER FIJN DOOR SUFJAN DE ENIGE

Ik heb nooit zo van Kerstmuziek gehouden (op sommige klassieke Kerstliederen, en ALL I WANT FOR CHRISTMAS IS MY TWO FRONT TEETH van Nat King Cole na, uiteraard). Maar dat is nu veranderd. Ik heb al eens wat over hem geschreven, maar ik moet het nog eens doen: ik luister deze dagen vrijwel uitsluitend nog naar de nieuwe cd-box van Sufjan Stevens.

Een box, ja. Want Sufjan maakte de afgelopen jaren steeds een Kerstalbum voor vrienden en familie en nu heeft hij die 5 cd's officieel uitgebracht. Het doosje waarin het zit is een echt surpise-doosje. Want behalve de 5 schijfjes, met samen 42 nummers, tref je ook nog een stickervel aan (met héél mooie stickers!), een stripboekje, een poster en een boekje met alle teksten plus gitaarakkoorden, en nog een paar kerstverhalen, sommige van Sufjan zelf, maar ook een van schrijver Rick Moody. Completer kan niet.
En dan de muziek. Traditionele songs als O COME, O COME EMMANUEL, STAR OF WONDER, WE THREE KINGS en zelfs het toch bijna doodgebloede THE LITTLE DRUMMER BOY krijgen schitterende nieuwe vertolkingen. Steeds door Sufjan gearrangeerd en gezongen, al laat hij dat laatste ook wel eens aan vrienden over.

Er zijn natuurlijk ook veel nieuwe Sufjan-kerstsongs, met prachtige titels als COME ON, LET'S BOOGIE TO THE ELF DANCE! of GET BEHIND ME, SANTA! of DID I MAKE YOU CRY ON CHRISTMAS DAY? (WELL YOU DESERVED IT!)
Er is humor, maar nooit cynisme. Sufjan houdt écht van de kerstsfeer. En sommige koorjongens-achtige vertolkingen zijn zeer ontroerend. Kortom, de enige en beste Kerst-cd voor mij, en naar ik hoop ook voor jullie.
Alles klopt.
Hark! Ding! Dong!

(Hier nog wat extra info)