05 november 2006

ILLUSTRATOREN VAN EVEN GELEDEN (3)

Natuurlijk wil ik hier ook de fameuze Carl Hollander noemen...

Om eerlijk te zijn: mijn broer (of zus, dat weet ik niet meer) hield vroeger van de boeken van Paul Biegel over De Kleine Kapitein, maar ik wilde ze niet lezen. Dat heb ik pas vele jaren later gedaan. Dát ik ze niet wilde lezen kwam door de tekeningen. Als kind boycotte ik Carl Hollander.

Onbegrijpelijk. Nu vind ik ze prachtig, fantastisch, rijk en zwierig.
Er is een mooie fan-site over hem en zijn werk: www.carlhollander.nl. Daar staat o.a. op te lezen dat Hollander een strip maakte voor het blad PEP onder dit geweldige pseudoniem: Abraham Zwinskyenskowkovitch-Prastolkinofortortiloff jr.

Carl Hollander (1934-1995) tekende veel bij de boeken van Biegel. Hun namen waren vrijwel onlosmakelijk verbonden, en dus was Hollander ook verantwoordelijk voor de decors in de tv-serie DE VLOEK VAN WOESTEWOLF (door Biegel geschreven).
Maar net zo beroemd werd Hollander door zijn tekeningen in de Nederlandse uitgave van Pippi Langkous. Dat waren de enige tekeningen van hem die mij als kind wél onder ogen kwamen. Maar ik nam ze op de koop toe - ik zag toch de 'echte' Tommy en Annika wel voor me, uit de film.

Ik had dus als kind een slecht oog voor tekeningen, ik geef het toe. Maar laat ik dan nu, vele jaren later, alsnóg mijn liefde voor Hollanders werk belijden. Hij was een grootmeester.