11 november 2006

Medisch rapport (Kees)


Namens Linde bedank ik iedereen die, naar aanleiding van mijn succestekst ‘Cyste’, steunbetuigingen en beterschapwensen heeft gecomment. Wèl is mij verzocht mijn bewering dat de cyste als een tennisbal zo groot was te rectificeren. Het gezwel bezat niet de omvang van één maar van anderhálve tennisbal.
Wanneer ik mijn dochter aankijk – wat ik (ze brengt het weekend te mijnent door) zo vaak als mogelijk doe –, word ik telkenmale door gelukkige verbazing bevangen. Wat hééft die operatie haar goedgedaan! Heur ogen schittersprankelstralen weer, het vermoeidheidsgrauw is uit haar wangen weggetrokken, wie haar niet-lachend wenst te fotograferen, dient daartoe een camera met wel héél snelle sluitertijd te hanteren. Papa blij!
Omdat je er toch niet aan mag dénken dat het iedereen nou eens gewoon goed gaat, lijdt Alyssa inmiddels aan een mysterieuze huidaandoening. Haar buik is overwoekerd door iets vurig rood eczeem-achtigs. Gisteravond de dierenarts dus maar bezocht. Geen sinecure. Mijn dierenarts, Anton, is namelijk een prima veterinair, maar houdt er een voor zijn functie volslagen ongeschikte wachtkamer op na. Het vertrek meet, naar schatting, zes bij anderhalve meter en is tijdens de spreekuren vrijwel altijd vol. Zo ook gisteravond. En nou is Alyssa een behoorlijk opgevoede, maar ook pas 13 maanden oude en 61 kilo zware Old English Mastiff, die niets verrukkelijker vindt dan met andere honden spelen. Gezien het feit dat er zich in Antons wachtkamer – behalve twee katten en een fret – een King Charles Spaniel, een Bullmastiff, een Flatcoated Retriever en een Staffordshire Bullterriër bevonden, was daartoe in beginsel alle gelegenheid. Tenslotte heb ik A. met armen én benen omarmd.
Wat Alyssa mankeert, wist Anton niet, maar in al mijn jaren met honden consulteerde ik nimmer een dierenarts die zich er door zoiets futiels als niet-tot-een-diagnose-kunnen-komen van liet weerhouden zijn geneesmiddelenassortiment aan te spreken. Dientengevolge: injectie tegen de jeuk, tweemaal daags dun aan te brengen zalf en een pillenkuurtje: € 54,10.
Dinsdag met Linde ter controle naar het Universitair Medisch Centrum Groningen. We houden u op de hoogte.