03 december 2006

KONING WIKKEPOKLUK

Een van mijn favoriete kinderboeken aller tijden verscheen in 1973: KONING WIKKEPOKLUK DE MERKWAARDIGE ZOEKT EEN RIJK. Een boek waar ik voorbehoudsloos vrolijk van word. Nog steeds, want gisteren heb ik het herlezen en weer moest ik lachen. Het is geschreven en getekend door Wim Hofman.

Ik herlas dit boek omdat het dit jaar het Hofmanjaar was. En omdat dat jaar vandaag in de mooiste boekhandel van Nederland (DE DRUKKERY in Middelburg) werd afgesloten. En omdat de afsluiting het her-verschijnen van KONING WIKKEPOKLUK was en ik het eerste exemplaar mocht uitreiken aan Wim Hofman.
Stichting De Stoorworm heeft deze heruitgave geinitieerd. Nu kunnen dus weer vele kinderen én volwassenen van dit Hofman-'oerboek' genieten.
Ter promotie een paar zinnetjes uit het boek:

Ze kwamen in een land waar alles net anders was.
Als de zon onder moest gaan, dan kwam hij net op.
Als hij eigenlijk op moest komen, ging hij net onder.
En als je dorst had, dan had je geen dorst.
En als je vijf kilometer moest lopen, dan hoefde je helemaal geen vijf kilometer te lopen.
Koning Wikkepokluk en zijn onderdanen bleven er dan ook niet, want ze kwamen er helemaal niet.
Want als je er was, dan was je er niet.