01 december 2006

Oude Lust 1 (Mathijs)


Wederom een late log, wederom met een goed excuus, wederom met een verhaal...

Ik ben vanavond naar Sanne Wallis De Vries geweest en dat kwam mooi uit, want ik ben verzot op cabaret en Sanne Wallis De Vries is één van mijn favoriete cabaretieres. Omdat ik weer klem zat met een onderwerp (nou ja, eigenlijk niet zo erg klem, ik had alleen weer een klein stukje tekst, dus ik heb het maar even helemaal omgegooid) heb ik maar een korte reeks bedacht, met vandaag de eerste aflevering. Ik heb de serie Oude Lust genoemd, omdat iedereen wel iemand heeft uit zijn of haar jongere jaren die je terug doet denken aan het verleden. Dat je diegene weer even ziet met je 'oude' ogen. Zoals ze waren, zoals je ze kenden, zoals ze misschien nu wel verschillen van hoe ze zijn. Sanne had een heel mooi stukje in haar voorstelling, dat ging over haar overgrootmoeder. Zij was oud, had haar leven al bijna achter de rug en het was zo mooi hoe Sanne daar over vertelde. De zaal was stil en ik slikte. Sanne vertelde verder over 'Beppe' in Friesland, die de hele dag in een stoel zat, die heel mooi naar achter en naar voor kon bewegen. Ik zag ineens mijn eigen oma, ik hoorde Sanne praten over dat ze niet oud wou worden, althans niet op de manier zoals ze die zich voorstelt en ik voelde me ineens jong. Ik ben pas 15, er zijn miljoenen andere mensen op deze wereld, allemaal ouder dan ik. Met meer wijsheid, met meer dingen die ze hebben meegemaakt. Meer bagage die ze mee slepen. Ik keek mezelf later aan in de spiegel en voelde aan mijn wang. Over 60 jaar zal dat er heel anders uit zien. Ik wil nog lang niet oud worden, de paniek sloeg langzamerhand weer toe. Wat ga ik doen ná m'n VWO, wat moet ik na dit alles? Wat is er na de dood? Net op tijd gooit Sanne er een grap in, dat ze met haar moeder, grootmoeder en kind in een auto zit en zich plots realiseert dat ze alledrie uit elkaars kut zijn gekomen. Gelach klinkt en ik zucht. Gelukkig, ik voel me al 15 jaar jonger.