02 april 2007

De trein (door Kristina)

De trein komt maar één keer langs. Ik weet niet of je in het Nederlands zoiets zegt. In het Spaans is het "El tren solo pasa una vez". Dus, als de trein maar één keer langskomt, dan moet je hem nemen, want anders heb je misschien geen andere kans. En dan heb je vast iets groots gemist.

Drie jaar geleden had ik met vier Baskische vrienden in Rome afgesproken. Ik zou vanaf Amsterdam vliegen. Zij vanuit Bilbao. Samen zouden we vanuit Roma naar het noorden gaan. Ik vloog namelijk terug vanuit Pisa. Rome, Siena, Florencia, Pisa...allemaal mooi.
Zij wilden nog naar Cinqueterre. Die vijf dorpjes in de kust die zo prachtig schijnen te zijn. Ik moest kiezen. Meegaan of mijn terugticket laten verlopen. Het leek me een gedoe. Aan de andere kant wist ik niet of ik ooit de kans zou krijgen om zo in de buurt te zijn en Cinqueterre te zien. Maar ja, ik koos. Terug naar Amsterdam zonder Cinqueterre in mijn hoofd. Zoals altijd bleek dat ik iets geweldigs had gemist, hoorde ik later.

Vanochtend toen ik op de trein vanuit Turino naar Cinqueterre stond te wachten, dacht ik hierover na. In plaats van terug naar Milano te gaan gisternacht, besloot ik naar Cinqueterre te gaan. Toen ik in de trein stapte, dacht ik: "De trein komt maar één keer langs".
Nu weet ik zeker: "Misschien komt dezelfde trein nooit meer langs. Maar het kan ook zijn dat er een andere trein langskomt, die je precies naar dezelfde bestemming brengt".