27 april 2007

Slome (door Frank)

Een tijdje terug heb ik me voorgenomen om elke dag een kort stukje te schrijven. Niet elke dag een gedicht of een hoofdstuk, gewoon een stukje schrijven om het schrijven. Ik kan namelijk een erg luie schrijver zijn.

Een vriend had me gewezen op de Daily Flo, een dagelijks stripje van Floor de Goede (die zichzelf een luie tekenaar noemt.) Daar kijk ik nu elke dag even, bij hem lijkt het een goede stok achter de deur te zijn. Flo is te vinden op www.doyouknowflo.nl.
Zelf ben ik voortvarend aan de slag gegaan. En heb twee stukjes geschreven. De derde dag kwam er al iets anders langs wat ik moest doen. De vierde dag was ik er niet, enzovoort, enzoverder.

Het eerste stukje past wel aardig bij het soort dagen dat we nu hebben.


We zien waar Zusje op haar rug in het gras ligt door de zeepbellen die ze omhoog blaast. Ze blijven plakken en glimmen als kroonluchters in de bomen. Zusje droomt van balzalen en prinsessenjurken.

Slome en ik drijven in opblaasboten tussen het sigarenriet. We zuigen de de smaak uit raketijsjes en proberen de maan te zien achter de blauwe lucht. We kijken tot onze ogen prikken van het licht.
Alle apparaten met stekkers hebben we verzameld en als papa uit het schuurtje is maken we er een raket van met zijn gereedschap.

Er is maar net genoeg hout om een éénpersoonsraket te maken. Slome hield zijn handen achter zijn rug en ik koos links. De steen van achter de tuinmuur zat in zijn linkerhand. Ik vlieg naar Mars en Slome mag me uitzwaaien. Ik moet wel iets voor hem meenemen maar hij weet nog niet wat.

De steen van achter de tuinmuur is zwart en glanzend met witte sliertjes erdoor. Er staan letters op die we niet kunnen lezen. Volgens Slome is hij afgebroken van een grafsteen, maar ik heb geen graf gezien achter de muur, alleen brandnetels en een verroest verkeersbord met ‘Utrecht 7 km’ erop.
Slome zegt dat de graaf van Utrecht achter de muur begraven ligt. Slome zei ook dat hij een geheime gang had gevonden in de kelder. Er stonden alleen saaie potten met peren erin en Zusje ging gillen toen ze een spin zag.

Morgen ben ik weg en dan moet Zusje met hem spelen want hij kan niet alleen zijn volgens papa. Slome is niet helemaal goed.