03 april 2007

Van Monterrosso naar Manarola (door Kristina)

Ik zou eigenlijk over het mooie uitzicht moeten vertellen. Maar er komt niets anders in mijn hoofd op dan weer een treinverhaal. Dit zit al een paar dagen in mijn hoofd.

In Villar Dora, het bergdorpje waar ik verbleef in het weekend, zag ik een vlag hangen bij het balkon van gemeentehuis. Op de vlag stond: NO TAV. Daaronder een tekening van een trein met een rood kruis. Ik had al het vermoeden dat het ging over een Tren de Alta Velocidad. Waarom? Omdat er precies diezelfde vlag hangt in mijn dorp in Baskenland, ook al is het niet bij het balkoon van het gemeentehuis.

Ik weet niet precies wat er gaat gebeuren als de TAV in Villar Dora komt. In mijn dorp gaat het volgende gebeuren: Een van ons grootste en mooiste bergen wordt dwars door haar buik geboord en er komen grote en dikke pilaren op de plek waar nu het gemeentelijke zwembad is. Zo wordt het traject van de TAV gelegd.

Ik moest hieraan denken terwijl ik in de trein terug zat van Monterosso naar Manarola. Dat gaat ook door de buik van een berg. Ik wil niet denken dat ik misschien binnenkort ook in een trein zal zitten die door de buik van de berg van mijn dorp vliegt.