11 april 2007

Hester Carvalho (door Alexander)

Dit stukje is een ode aan Hester Carvalho. Maar de dame op dit plaatje is niet Hester Carvalho. Dat is Regina Spektor, een internationaal bekende zangeres. Regina is iets bekender dan Hester. Maar voor mij zijn ze even grote sterren.

Muziek laat zich niet zo gemakkelijk omschrijven. Als ik van vrienden tips krijg voor gave nieuwe bandjes, wil ik wel graag even weten hoe het dan ongeveer klinkt. Zij zoeken hun toevlucht in vergelijkingen met andere bands. Het is een beetje Arctic Monkeys-achtig, of een kruising tussen, nou, Red Hot Chili Peppers en Coldplay. Dan weet ik dus nóg niks. Hester Carvalho is popjournaliste voor NRC Handelsblad en zij doet het anders. Zij omschrijft muziek met kloppende beeldspraak en onverwachte associaties. Zij schrijft op wat ze hoort, onbevangen en echt. Als ze een geluid als een fietsbel denkt te horen, zal ze het zeker opschrijven.

Zo omschreef ze Cansei de Ser Sexy, een Braziliaanse band die ik gisteren in Paradiso zag, eens als ‘melodieuze rammelpunk en knorrende electronica’. En rammelen en knorren doet het, luister maar. Over Loney, Dear ronkte ze: ‘Met subtiele gitaar-twinkel en een warmbloedige stroom aan orgel-achtige klanken tovert hij zijn liedjes om in eenpersoons popsymfonieën.’ Luister hier naar die warmbloedige stroom vol orgel en getwinkel.

Zo hóór ik de muziek al bijna. Zó moet een popjournalist schrijven. Zó prikkelt ze mij om naar artiesten te gaan luisteren van wie ik nooit eerder hoorde. Zoals Regina Spektor. Hester beschreef haar stem en al voordat ik een noot muziek had gehoord, hield ik van Regina. ‘Ze heeft een weelderige stem, die kroelt als een kat en lui fleemt als een nachtclub-zangeres.’ En het klopte met de muziek. Luister maar, hieronder. Dank je, Hester, je bent mijn lievelingspopjournalist.


PS. Eigenlijk laat deze muziek zich niet in een zin omschrijven, vind ik, hoe Hester Carvalho je ook bent. Wie van de hier aanwezige bloglezers bezit het observatievermogen om álles aan haar stem en muziek te omschrijven? De mooiste inzending wordt beloond met de Hester Carvalho-trofee.