24 april 2007

Notities (door Alexander)

Ik word momenteel bedwelmd en betoverd en volledig in beslag genomen door LIEFDE IN TIJDEN VAN CHOLERA van Gabriel García Márquez. Het is behalve een romantisch en mooi zangerig boek ook erg grappig. Eén zin vond ik zo grappig dat ik hem in mijn notitieboekje opschreef, mijn onthoud-notitieboekje. Het was de zin die de jonge schone Fermina Daza aan haar aanbidder schrijft, in antwoord op zijn huwelijksaanzoek: ‘Het is goed, ik trouw met u als u mij belooft dat u mij geen aubergines zult laten eten.’ (Bijzonder absurde zin. Zeker omdat er in het voorgaande nergens over aubergines gesproken wordt.)

Ik draag mijn notitieboekje altijd bij me, in mijn tas, maar ik schrijf er maar heel soms dingen in op. Het notitieblokjesgedoe was me erom begonnen om dingen die ik hoorde meteen op te schrijven. Zodat ik ze onthield. Zodat ik slimmer werd. En ik bladerde ze weer eens door.

Om jullie allen vandaag een kijkje te geven in mijn ziel, in de dingen die ik graag wilde onthouden, als blogstukje een paar van die notities. (Letterlijke transcripties!)

(15/5) Eric Clapton ging na Derek & the Dominoes akoestisch, nadat z’n kind uit het raam was gevallen.

(28/7) P van Straaten-achtige situaties:
- Enorm dikke vrouw vraagt bloedserieus aan drukke ober: ‘Ik heb even een heel belangrijke vraag. Wat is de taart van de dag?’
- Klein kindje gooit rammelaar op de grond. Vrouw snauwt: ‘Zo, dat gaan we nu zeker honderdvijfentachtig keer doen.’

(20/8) Ik ben Ayaan, de dochter van Hirsi, die de zoon is van Magan, de zoon van Isse, de zoon van Guleid, die de zoon was van Ali, die de zoon was van Waiays, die de zoon was van Muhammad, van Ali, van Umar, van het geslacht Osman, de zoon van Mahamud.

(21/8) Deze zin nog ontcijferen: “In de etherische flageoletklanken die de strijkers aan de celesta- en allerlei slagwerk-geluiden paren, echoot het hier in de pauken nog wat na.”

(28/9) De hoofdstad van Oekraïne is Kiev.

(18/1) De dag van de Grote Storm. NOS-verslaggever met waaiende haren tegen honduitlatende vrouw: ‘U grijnst, maar het is ook echt gevaarlijk, hè?’