18 april 2007

Sophie Hilbrand naakt (door Alexander)

Ik dacht eerst dat EO-mensen lieve mensen waren, die vrolijk met elkaar naar jongerendagen en de kerk gingen en wilden vertellen dat God zo belangrijk voor hen was. Maar nu zag ik EO-hunk Arie Boomsma op tv bij De wereld draait door en ik werd boos.

Hij gaat een tv-programma maken waarin hij jongeren uitdaagt om veertig dagen lang geen seks te hebben, ‘terwijl ze normaal heel veel seks hebben’. Onder seks verstaat hij ook zoenen. Waarom is dat programma nodig? Samengevat: hij wilde de liefdevolle gevoelens terug in de seks hebben. Want: ‘Seks is overal, meisjes hebben nu seks voor Breezers, het slaat nergens meer op.’ Arie legde een bedilzucht en wereldvreemdheid aan de dag die ik stuitend vond. De ergste generalisatie glipte er in een bijzinnetje in. Arie zei: ‘Een meisje is zestien en ze ziet in een garagebox veertien jongens over haar vriendin heengaan.’

Er bestaan in het hoofd van Arie Boomsma twee soorten jongeren. Een klein clubje puriteinen van de EO, die netjes alleen met hun wettige echtgenoten seks hebben. Plus de rest van Nederland, die in een subcultuur van Sodom en Gomorra leven. Dat getuigt van een respectloosheid en een interesseloosheid voor de échte Nederlandse jongeren, een griezelig meegaan in de heersende opvatting over jongeren.

Ik ken niemand die ook maar iemand kent die in die fictieve garagebox van Arie is geweest. Ik ken niemand die seks heeft gehad voor een Breezer. Die mensen bestáán, maar nee, niet alle jongeren doen aan groepsverkrachtingen. Niet iedereen googlet ‘Sophie Hilbrand naakt’ en houdt van Spuiten en slikken, en onder hen zijn ook niet-EO’ers.

Arie zou mij rekenen tot die Sodom-en-Gomorra-generatie. Maar ik ken niemand die aan dat daderprofiel voldoet. Ik ken veel mensen, maar ik ken ze niet. Ik ken alleen mensen die seks hebben omdat ze ervan genieten om zich op zo’n intieme wijze met een ander te delen. Ze hebben seks, juist omdat seks iets betekent, iets met genoeglijke, liefdevolle gevoelens. Ik ben boos, Arie, boos.