10 april 2007

GEWEI

Zondag ging ik met de trein. Buiten het station in Rotterdam stonden vier paarden, met mannen en vrouwen erop in blauwe pakken, en een doorzichtig schild. Politie. Een prachtig gezicht overigens: politie te paard.

Binnen werd er een beetje gezongen. Maar ik had nog niets in de gaten. Tot ik naar het perron wilde lopen. Onmogelijk! Er stond een cordon spoorwegpolitie met helmen en alweer doorzichtige schilden. Niemand mocht doorlopen.
Men wilde twee groepen supporters scheiden. Groningers (BOEREN! BOEREN! BOEREN! riepen ze, ik dacht dat dat alleen voor FC De Graafschap werd gebruikt), en Feyenoorders een eindje verderop in de tunnel.

Het gevolg was dat wij, alle mensen die naar hun perrons moesten (argelozen, onschuldigen, kortom, dat wat we BURGERS noemen. Of wat ik laatst in een krant las: CIVIELE BURGERS) midden tussen de voetbalsupporters terechtkwamen.

Het was redelijk gemoedelijk, hoor, al liep een enkel ouder meneertje vuistenballend naar de spoorwegpolitie. Maar het interessantst was die enorme samengebalde oerschreeuw die er uit de voetbalsupporters kwam.

Nog niet zo lang geleden heb ik met Jan Paul samen al eens in een metro gestaan tussen Ajaxsupporters (die tegen FC Kopenhagen speelden en in eigen doel schoten en jammerlijk verloren), en ook toen toeterde het in onze oren.

Er vindt dan meteen een tijdverschuiving plaats. Opeens zijn we in de prehistorie. Ik bedoel: niet dat ik die supporters onderschat, in het dagelijks leven hebben ze allemaal gewone banen, en ze lezen 's avonds hun kinderen voor, maar dat enorme gebrul! Oermannelijkheid. Een soort geëxpandeerde bastoon is het, een zware laag onder het dagelijkse leven, een stuk beton dat recht uit al die kelen steekt.
Dat moet iets testosteronnerigs met al die mannen en jongens doen. Het moet eigenlijk 'lekker' zijn, om zo te brullen. Rebirthing is het, denk ik, maar dan elke zondag, en allemaal samen. Het is het vieren van de mannelijkheid, iets dat normaal gesproken niet meer zo getolereerd wordt.
Het is het overeind zetten van een groot gezamenlijk gewei.
Een coming out, dat is het. Een enorme coming out.