13 april 2007

Weinig bestemming (door Alexander)

Ik heb een plan. De vastbesloten gedachte eraan voelt als een verliefdheid en een koorts tegelijk, mijn hoofd tintelt en mijn buik golft en de haartjes op mijn armen gaan ervan overeind staan, een opwindende warmte trekt door mijn lichaam. Dat is niet overdreven. Zo graag wil ik het uitvoeren, het plan.

Ik wil op reis. En ik ga op reis. Ik wil deze zomer minstens een maandlang op reis naar Latijns Amerika. Ik wil een ticket boeken en met een backpack in een vliegtuig stappen en dan weg, met weinig bestemming. En dan rondtrekken in bijvoorbeeld Guatemala (ik ben verliefd geworden op deze foto's). Ik wil op plaatsen terechtkomen waar ze misschien niet zo veel toiletpapier hebben. En vooral geen dringend internet of e-mail of telefoon.

Waarom vertel ik dit jullie? Omdat ik eigenlijk nergens anders aan kan denken, momenteel. Maar ook omdat ik een trend vermoed, een symptoom voel. Ik ben lang niet het enige hedendaagse jongmens dat een grote reis wil maken. Van mijn (veelal welgestelde) eindexamenklasgenoten ging minstens de helft voor een paar maanden of langer naar het buitenland, voordat ze gingen studeren.

Ik hoefde nooit zo nodig. Maar nu wel. Het heeft niet eens veel te maken met het cliché van volwassenworden en ‘jezelf tegenkomen’ en zelfstandig willen zijn. Dat heb ik op kamers in Amsterdam al geleerd. Het gaat erom even af te zijn van de overdosis impulsen die ik in mijn leven in Amsterdam opvang – ik wil en moet dit en dat en zus en zo en méér en dóór, ik wil alles zien en doen en voortdurend met iedereen in contact staan. En en en. Zo leef ik, zo leeft mijn generatie. We kennen en kunnen niet anders.

Aan de ene kant ben ik verslaafd aan al die prikkels, al dat leuks en fijns en spannends, maar aan de andere kant hol ik soms achter mezelf aan, ik hoor mezelf soms wensen dat de dagen twee keer zo lang zouden duren. Daar wil ik deze zomer even vanaf.

(wordt nog vervolgd)


Foto's: Hans Hendriksen, www.hanshendriksen.net (Dat zeg ik er even bij omdat hij echt prachtige foto's op zijn website heeft staan.)