18 april 2007

LEESJE

Zoals beloofd even een bericht over mijn goede jeugdvriend Leesje.

Op de zondagsschool zongen we een vroom liedje. De tekst luidde als volgt:
Lees je bijbel, bid elke dag, bid elke dag, bid elke dag.
Lees je bijbel, bid elke dag
als je groeien wilt.


Dat was natuurlijk als aansporing bedoeld. Maar ik vatte het op als een verhaal. Een erg kort verhaal, dat wel. Maar toch als een episode uit het leven van een jongetje dat Leesje heette. Leesje Bijbel.
En wat deed Leesje? Die bad elke dag:
Leesje Bijbel bidt elke dag.

Op zich kon het me niet zoveel schelen dat Leesje B. elke dag aan het bidden sloeg, maar het was in de context van de kerk geen onlogische bezigheid. Wat dat 'als je groeien wilt' erachter deed begreep ik nooit zo. Ik dacht dat ze bedoelden: 'als je groeien wilt moet je net zo doen als Leesje,' maar dat het liedje gewoon te snel was afgelopen om de rest van die zin er nog in te verwerken.

Ik weet natuurlijk allang wat mijn fout was. Maar nog steeds ben ik benieuwd hoe het met Leesje is.
Leesje Bijbel was beroemd, maar ik geloof dat men hem nu zo'n beetje vergeten is. Maar ik zou toch echt willen weten óf het nou gelukt is, met dat groeien. Hoe lang zou hij inmiddels zijn? 2 meter? 2 meter 14?
Of is hij in de breedte gegroeid en is Leesje nu een enorme Lees?