19 oktober 2006

DROOMANTWOORDEN

Twee weken geleden sprak Bibi (Dumon Tak natuurlijk, welke andere Bibi kennen we??) met Vrij Nederland over haar dromen. Dat werd een zeer interessant gesprek. Vooral door Bibi's openheid. Zo zei ze:

Wat ik ook doe is dagdromen over mijn dromen van 's nachts. Dat gaat dan meestal over een leuke meneer waar ik 's nachts verliefd op ben. In een droom lacht hij aardig naar me - dat is het enige dat hij doet. Echt puberaal dus. Overdag denk ik dan nog aan zijn gezicht en zijn lach, en dan probeer ik dat gevoel van verliefdheid vast te houden. (...) Ik heb een keer in een droom met Ad Melkert hand in hand in de trein gezeten. Dus toen ik wakker werd vond ik Ad Melkert opeens leuk. Zelfs toen bleef dat gevoel tot in de middag... Hij is natuurlijk niet iemand op wie ik val. NIET, met hoofdletters. Daarom was het ook zo ontluisterend. Maar ik schaam me niet voor wat ik droom, omdat ik niet denk dat dromen een dieper verlangen weergeven.

De prachtige film THE SCIENCE OF SLEEP, ik schreef er eerder over, gaat over dromen. De hoofdrolspeler Gaël Garcia Bernal gaf aan een Duitse krant een - voor acteurs - relatief vrij open interview over zíjn erotische dromen:

Ik heb nog altijd erotische dromen over sommige actrices. Nicole Kidman bijvoorbeeld, of Juliette Binoche. Vooral Juliette Binoche. Die heeft iets heel speciaals. Maar het hoeven niet per se filmsterren te zijn. Ik droom ook wel eens over mijn buurvrouw... Dan droom ik dat ik tot over mijn oren verliefd op haar ben. Echt merkwaardig. Ze is getrouwd. Bovendien ben ik in het echt niet eens een klein beetje verliefd op haar. En toch droom ik ervan, en dat doe ik dan met heel mijn hart. Maar sowieso is het me al twee of drie keer overkomen dat ik in mijn dromen op iemand verliefd werd. Een keer op een goede vriendin van me, we hadden zelfs een gezinnetje samen. Perfect! Geweldig! We hielden van elkaar, ik was gelukkig! Een paar dagen later heb ik het haar verteld. Ze was er niet eens afkerig van. Ze zei: 'Wie weet wat er ooit nog eens gebeurt...'

Ergens corresponderen de antwoorden van deze grootheden met elkaar. En uiteraard, als Bernal Bibi zou kennen zou hij over háár dromen en niet meer over Kidman of Binoche. Maar of Bibi over Gaël zou dromen? Daar ben ik nou weer niet zo zeker van...