18 oktober 2006

Vaseline (Ludo)


Ik dip twee vingers in de pot met vaseline. Langzaam strijk ik daarna langs de binnenkant van mijn dijen omhoog. Het andere been volgt automatisch. Vervolgens het gebied onder mijn navel. Dan snel een vingertipje op mijn linkertepel en met dezelfde hand een tipje op mijn rechtertepel. Ik ben naakt.
De man naast mij is bezig met hetzelfde ritueel. Ik kijk om me heen. Allemaal mannen!

Om maar direct duidelijkheid te verschaffen: ik sta in een kleedkamer. Het is nog vroeg in de ochtend. Het ruikt hier naar een mengsel van vaseline en tijgerbalsem. Een twintigtal hardlopers is bezig met de rituelen die bij een hardloopwedstrijd horen. Ik smeer snel nog wat vaseline onder mijn oksels. Ik ben klaar. Uit ervaring weet ik dat vooral nieuwe kleding erg kan schuren. Bij mijn eerste wedstrijd kwam ik met bloedende tepels over de finish. Ik heb een nieuw broekje en een nieuw shirt. Heel zorgvuldig uitgekozen in een hardloopwinkel. Natuurlijk kan ik het niet laten om even in de spiegel te kijken. God, wat zie ik er goed uit! Nieuwe kleding geeft zelfvertrouwen. Vandaag ga ik heel hard lopen.