26 oktober 2006

ILLUSTRATOREN VAN EVEN GELEDEN (1)

Er is een nieuwe prijs in kinderboekenland: eens in de drie jaar wordt de Max Velthuijsprijs uitgereikt, voor het oeuvre van een illustrator. Dat is héél goed nieuws. Volgend jaar wordt de eerste laureaat bekendgemaakt en ik hoop van harte dat aan Mance Post en The Tjong Khing wordt gedacht. Maar dat zal zeker.

In elk geval begon ik óók te denken aan een aantal tekenaars waarvan ik de tekeningen als kind al kende. Ik hoop er hier af en toe eentje speciaal te noemen. JENNY DALENOORD was zo iemand. Zij maakte tekeningen met Oostindische inkt, krijt en potlood, en later ook met andere technieken, waaronder het aquarelleren. Ik kende haar tekeningen voornamelijk uit boeken van Miep Diekmann en Annie M. G. Schmidt (WIPLALA bijvoorbeeld). Bijgaande illustraties komen uit PADU IS GEK, van Miep Diekmann. Het schijnt overigens dat mevrouw Dalenoord nog leeft, dat wil zeggen: ik vond geen aanwijzingen op internet dat ze overleden is. Ik hoop dat het goed met haar gaat!