28 oktober 2006

ILLUSTRATOREN VAN EVEN GELEDEN (2)

Aan het begin van de jaren tachtig maakte uitgeverij Ploegsma veel gebruik van de tekeningen van JAAP NIEUWENHUIS, die soms ook werd aangeduid als JAAP ELISA NIEUWENHUIS. Ik vond, en vind, ze prachtig.

De kinderen die hij schetste (met een fijne pen) waren stuk voor stuk geloofwaardige, ontroerende kinderen. Hem werd wel een bepaalde houterigheid verweten, maar daar heb ik nooit last van gehad.

Hij tekende voor een aantal boeken van THEA DUBELAAR, voor bv. GEVECHT OM EEN GLIMLACH, EEN BEETJE LEEUW en ZAND IN JE LIMONADE.


Hij werd door uitgeverij Holkema & Van Warendorf om de heruitgave van de kleuter-serie van Jaap ter Haar: ERNSTJAN EN SNABBELTJE te illustreren. Ik kocht de boekjes enkel om de tekeningen, en ze staan nog steeds in mijn kast.

Sinds 1999 heb ik geen illustraties in kinderboeken meer gezien van zijn hand. JAAP NIEUWENHUIS werd in 1927 geboren, en vorig jaar heeft hij nog geëxposeerd - zie bijgaande poster. Zijn werk lijkt mij, zo krijg ik de indruk van de reproduktie op de poster, enigszins door Egon Schiele beïnvloed.