03 oktober 2006

Muizen (Jan Paul)



Wij hebben muizen en daar ben ik niet blij mee. Ik slaap nogal licht en het minste of geringste geritsel is al genoeg om mij wakker te houden. Gisternacht liep hij voor het eerst door de keuken. Sien deed niets omdat ze bibberend in onze badkamer lag te schuilen vanwege het onweer. Maar wat doe je tegen een muis? Geen gif, want dat zorgt voor een langzame pijnlijke dood. Muizenvallen zijn ook niet prettig. Die waarin de muis in een keer doodgaat niet en die waarin de muis blijft leven – zodat je hem in het park los kunt laten – ook niet. Wat dan? De muis vermanend toespreken? Ik heb het geprobeerd, maar het heeft niets geholpen. Muizen zijn niet altijd even vatbaar voor redelijke argumenten.
Op zoek naar alternatieven dus, maar die zijn er niet. Het meest stompzinnige alternatief van allemaal is de ultrasone muizenverjager. Het is een apparaat dat een heel hoog, voor mensen niet hoorbaar geluid uitzendt. Niet alleen muizen, maar ook muggen en kakkerlakken zouden er niet tegen kunnen. Van dit apparaat zijn er wereldwijd miljoenen verkocht. Dat betekent dus dat er miljoenen imbecielen rondlopen. Alsof de muis denkt: ´Hé! Een ultrasoon geluid. Laat ik hier maar als de wiedeweerga vandoor gaan.´ Yeah right. En hoe zit het dan met onze hond Sien? Die kan wel ultrasone geluiden horen. Is dat niet irritant voor het dier? Nee, zeggen de makers van het apparaat. Het geluid zit precies op die frequentie waar honden, katten, parkieten, hamsters, cavia´s en marmotten geen last van hebben. Maar ongedierte wel (hoe zit het dan met mensen die ratten als huisdier hebben?). Ik geloof er niets van. Het schijnt dat de geur van katten muizen op een afstand houden. Waarom verkopen ze dat dan niet als een Ambi Pur stekkertje? Ook de geur van een dode soortgenoot schijnt muizen af te schrikken. Kunnen we dat niet synthetisch namaken en in een flesje stoppen? Wetenschap doe iets!

P.S. Waarom een afbeelding van een maki en een vosje bij een stuk over muizen? Omdat ik het zo´n leuke foto vind. Wat zou de pesterig kijkende maki tegen het geïrriteerde vosje zeggen? Wie heeft er een idee?