31 oktober 2006

OLIEBOLLEN

Via een lezing die ik hield voor de Stichting Kinderen en Poëzie kreeg ik de nieuwe bundel gedichten van kinderen die zij elk jaar uitgeven. Het boek staat vol met de winnende gedichten van de jaarlijkse poëziewedstrijd. Onze onvolprezen Kees Spiering is een van de juryleden. Het boek dat dit jaar is verschenen heet MIJN WERELD ONDER WOORDEN. Het is weer magnifiek geïllustreerd door Philip Hopman, die in dit genre tekeningen toch met vele neuslengtes de allerbeste is (zie ook: LAIKA TUSSEN DE STERREN!).

Maar mij trof dit gedicht. Het is van Michel Bakker die in groep 6 zit van Basisschool de Viermaster in Veendam:

Oliebollen trainen

Ik train de oliebollen
om in het vet te springen
Vet cool

Ik vind het leuk
om oliebollen te trainen
Vet cool

Ik vang een oliebol
met mijn handen
Vet heet