14 oktober 2006

Lingo. L.I.N.G.O. (Jan Paul)


Het gebeurt niet vaak dat ik het met Balkenende eens ben. Maar nu de premier zich mengt in de discussie rondom het spelprogramma Lingo voel ik volledig met hem mee. Netcoördinator Ton F. van Dijk wil het programma van de buis halen omdat er te veel ouderen naar kijken. Een gemiddelde aflevering trekt zo´n 800.000 kijkers en kennelijk heeft een groot deel daarvan de Uiver nog zien vliegen. En dat mag niet. Sorry. Te oud. Ga maar bingoën in plaats van lingoën. Belachelijk natuurlijk. In de televisie- en reclamewereld moet je tussen de zestien en de vijfendertig jaar zijn. Dat is sexy. Dat is hip. De productmanagers van alle grote merken zijn zelf ook rond de dertig en willen op verjaardagsfeestjes kunnen zeggen dat zij achter die commercial van dat snelle gelikte merk zitten. Zit het echt zo? Ja het zit echt zo. Ik ken ze namelijk. En dankzij hen zijn ALLE mobiele telefoons voor mensen tot 35 jaar als je de reclame bekijkt. Net als ALLE auto´s. Net als ALLE koffie, frisdranken, verzekeringen, biermerken, schoenen of wat dan ook. Op Tena Lady en peperdure als-je-dit-op-je-gezicht-smeert-dan-zie-je-er-ineens-als-een-dertiger-uit-crèmes na. Je leven mag dan vanaf je veertigste echt beginnen. Voor de marketingwereld ben je dan al vijf jaar geleden gecremeerd. Over een paar weken ben ik zesendertig. Vaarwel wrede wereld.