17 oktober 2006

MORTEN HARKET


Tijd voor iets Noors. We kennen ongetwijfeld allemaal de groep AHA nog wel, met name vanwege hun beroemde jarentachtig-hit TAKE ON ME, juist ja, die met dat clipje. Onlangs maakte ze een heel geslaagd nieuw album, ANALOGUE, maar daar wilde ik het niet over hebben.

Wel over hun voorman, Morten Harket.
Pas nu heb ik zijn solo-album uit 1996 ontdekt, VOGTS VILLA. En ik kan de cd aan iedereen, ja, iedereen aanraden. Zoals altijd bij zijn groep AHA zijn ook hier de melodieën goed in orde, maar wat deze cd béter maakt dan die van AHA is dat Harket beter zingt. De songs lijken meer aangepast aan zijn bereik, hij hoeft dus niet zo te gillen-met-kopstem.

Maar het grootste verschil maakt volgens mij de opnametechniek. Er zit geen overdaad van galm op zijn stem, zoals bij de groep vaak wel het geval is. De teksten zijn in het Noors, dat wel, maar voor wie daar geen last van heeft: bestellen bij www.cdcon.com. Ook nog eens sterk afgeprijsd!