21 oktober 2006

JAN VAN HALST

Deze posting gaat over Jan van Halst, manager commerciële zaken bij FC Twente en ex-profvoetballer bij o.a. Twente en Ajax. Maar ook: een schrijver! In de hier in Rotterdam huis-aan-huis verspreide krant DE HAVENLOODS, maar tegelijk in véle huis-aan-huis-kranten staat wekelijks een column van zijn hand. En die is Gewoon Nogal Goed!
Vooral die van deze week. Het gaat over zijn zoontje. Jan beschrijft hoe zijn kleine zoontje elke ochtend met slaapharen en slaapgezicht bij hem onder de douche komt te staan. Maar vooral gaat het over de bijnaam die Jan voor het zoontje heeft: Bunker. Stevig klinkt dat, onoverwinnelijk, mannelijk. Maar, zo vraagt Van Halst zich af, waarom noem ik hem geen Roos? En waarom laat ik mezelf (hij schrijft: erger kan bijna niet) 'Superbunker' noemen?
Dan vraagt Bunker aan Superbunker om hem op zijn rug te kriebelen. Beide Bunkers nemen er uitgebreid de tijd voor. Nu kan het nog, schrijft Van Halst. In de toekomst zal de maatschappij hem veranderen. Ook hij zal helaas in de pas moeten lopen van het stereotype manbeeld. Ik neem me voor hem altijd 'Bunker' te blijven noemen. Maar in mijn hoofd weet ik dat hij een roos is.