03 oktober 2006

KIOSKEN (2)


(Zie vorig bericht over kiosken)
In het vervolg op mijn secundair reageren voor een kioskraampje besloot ik het nu eens beter aan te pakken. Gisteren bestelde ik weer koffie, én een koek. Dit keer werd ik geholpen door Riek. Riek zei: dat is dan 1,40. Ik gaf geld, ze gaf geld terug. Toen zei ik: 'Volgens mij betaal ik nu te weinig...'
'Ach ja,' zei Riek, 'het is twéé veertig.'
Ik gaf er nog een euro bij, maar weer wilde ze me geld teruggeven. 'Volgens mij is het zo goed,' zei ik.
'Ach ja wat stom,' zei Riek, en ze schudde haar hoofd, verbaasd over haar eigen misrekenen.
Maar ik begreep het wel; ik dacht aan Meneer de Bruijn van de vorige keer die al vanaf de vroege ochtend had moeten glimlachen en ik zei vrolijk en primair: 'Geeft niks! U werkt ook al zo lang!'
Riek keek me fronsend aan. Ergens klonk het toch niet goed.