09 oktober 2006

Lekker haar (Jan Paul)


Vroeger had je shampoo met lavendel en bloemen. Toen was er nog niets aan de hand. Daarna begonnen de shampoomakers er ook bier en ei in te stoppen. Dat was goed voor je haar. Op zich was daar niets mis mee, maar het werd het begin van een hellend vlak waar de shampoo-, zeep- en crêmefabrikanten in terecht zijn gekomen. Zeker sinds ze de vruchten hebben ontdekt. Nu zijn er producten met kiwi, appel, abrikoos, citroen, limoen en ga zo maar door. En dat zijn dan de vruchten. Er zijn ook producten met walnoten, pecannoten en zelfs kastanje. Zuivel? Er is zeep en crême op basis van melk, karnemelk en yoghurt. Kijk zelf maar in de Albert Heijn. Het is nog maar een kwestie van tijd voordat de eerste producten op basis van vanillevla verschijnen. Kruiden? Rozemarijn, tijm en munt. Nog meer? Honing. Muesli. Muesli! Als het eetbaar is, dan stoppen ze het in de shampoo. Het is duidelijk waar dit naar toe leidt. Over een paar jaar hebben we doucheschuim met crême brulée en een sabayon van bosvruchten. Of shampoo met lamskoteletten op een bedje van rucola met truffeldressing.

Hier ligt een kans. Een kans om het wereldvoedselprobleem op te lossen. Haal het eten uit de shampoo en geef het aan de derdewereld. Wereldvoedselprobleem opgelost. En de yoghurt smeren we dan voortaan zelf wel in ons haar.